BEGELEIDING BIJ BURN-OUT

BEGELEIDING BIJ BURN-OUT

BURN-OUT BUDDY

Zoek je begrip, ondersteuning,  goede raad of begeleiding bij je burn-out?
Kortom support? Dan is Edwin je Burn-Out Buddy!

 

Een medemens die objectief meedenkt en ondersteunt is van wezenlijk belang bij hulpverlening bij een burn-out. Iemand die ervaren en betrokken is.
Edwin Schneider is Arbeidsdeskundige en heeft affiniteit met de mens en gedrag. Hij begrijpt wat het is als je kampt met overspannenheid of een zware burn-out.
Edwin Schneider: begeleiding bij Burn-out.

‘Burn-out’ is een kwaal die verschillende vormen kent

Een lichte vorm, waarbij je na enkele maanden weer een paar uur kan werken per dag, tot zeer zwaar, waarin mensen totaal uitgeschakeld zijn en soms meer dan twee jaar zijn afgezonderd van de maatschappij en zelfs van het dagelijks leven. Vanwege diverse klachten waaronder ook lichamelijke, de perceptie, de negatieve gedachten en het gepieker welke je hebt en het onbegrip daarvoor.

Bij Burn-out is begrip dun gezaaid

Veel mensen in een zware burn-out kunnen niet werken en ook niet ontspannen. Ze kunnen niet genieten van muziek of een film, niet reizen, niet op visite en zelfs niet naar een therapeut. Alles is te belastend. Dit leidt niet alleen tot gevoelens van onmacht maar tevens tot diepere psychische en emotionele klachten. De buitenwereld begrijpt dat niet. Mensen die dit probleem niet kennen reageren heel verschillend: de één zegt: ”joh, ga toch ‘lekker’ een paar weken op vakantie, lekker genieten” of ze bagataliseren je probleem.
Familie en vrienden haken af omdat het te lang duurt en soms heb je zelfs het gevoel dat therapeuten je niet begrijpen.
Terwijl je juist iemand nodig hebt op wie je een appèl wilt kunnen doen op momenten dat je zelf niet bij machte bent ook maar iets te doen.

Bij Burn-out heb je begeleiding nodig

Een zware burn-out is er één met ups-and-downs. In het begin lijkt het een complete ‘down’ met heel af en toe een ‘upje’. Later zijn de downs terugvallen die wekenlang kunnen duren. Je ziet geen perspectief en je kunt jezelf niet meer inspireren. Je hebt dan iemand nodig (een Burn-out Buddy) die je begrijpt en ondersteunt. Pas als de terugvallen niet zo zwaar meer zijn en niet zo lang meer duren, gaat het erop lijken dat er verbetering in de situatie komt.

Luisteren, begrip, burn-out begeleiding… een buddy!

Als er verbetering lijkt aan te dienen, is het zaak deze basis te verbreden en te versterken en verder op te knappen. Ook hier is goede begeleiding van wezenlijk belang. Iemand die luistert, begrijpt, begeleidt, coacht… een buddy. Daarnaast: ondersteuning bij het dagelijks leven. Dagelijks leven is voor een burn-out patiënt veelal gereduceerd tot wat wandelen, een paar oefeningen doen, tekenen of platen/mandala’s inkleuren, niet te zware kost lezen, luisteren naar je innerlijke stem… Dit moet je opbouwen. Ik kan je ‘burn-out buddy’ zijn en pak het heel praktisch aan. Het is geen therapie, maar eerder objectief meedenken, meedoen, meegaan, meeleven. Samen zoeken naar een optimaal beter worden plan en het ontdekken van persepctief. Rustig en effectief.